Cijfers, regels, afbeeldingen, geluidsopnames… Hoeveel data bevat uw bedrijf en wat kunt u daar als ondernemer mee? U hebt natuurlijk inzicht in je logistieke en financiële processen, maar hoe ‘schoon’ is de data die opgeleverd wordt eigenlijk? De laatste jaren zijn technologieleveranciers in razend tempo bezig met het ontwikkelen van zelfstandig denkende en handelende systemen. Er kan zomaar een wereld opengaan met ongekende mogelijkheden!
Een verzamelnaam voor al die gegevens die omgaan in een bedrijf is ‘big data’. Data die inzicht geeft in de manier waarop een bedrijf functioneert. De laatste jaren zijn er in de IT-wereld veel nieuwe initiatieven in opkomst die kunnen helpen beter met data om te gaan. We willen namelijk niet alleen inzicht, maar ook uitzicht. Big data kunnen uw bedrijf helpen om nieuwe mogelijkheden te ontdekken en te ontwikkelen.
Een belangrijke voorwaarde is dat uw data correct en schoon is, bruikbaar om goed geanalyseerd te worden. Het optimaliseren van data moet echter geen eenmalige actie zijn, maar een voortdurend aandachtsgebied. Hierbij kan BI-on-focus de helpende hand bieden.
Een term die de laatste tijd vaak terugkomt is ‘prescriptive analytics’. Dit is een manier van data analyseren die informatie oplevert met enorm veel mogelijkheden. Zo geven de resultaten van de analyse niet alleen aan wat er gaat gebeuren en op welk moment (zoals bij descriptive- en predictive analytics), maar ook waarom dit gaat gebeuren. Prescriptive analytics houdt rekening met kansen en risico’s en past voorspellingen en consequenties constant aan.
Daarnaast is het niet alleen mogelijk om gestructureerde data zoals ‘cijfers en rijtjes’ te analyseren, maar ook ongestructureerde data zoals beelden, video’s en geluids-fragmenten.
Prescriptive analytics vereenvoudigt ERP implementaties door duidelijk te maken aan welke processen het meest behoefte is en daar gericht applicaties voor te bieden.
Een voorbeeld van een bedrijf wat gericht gebruik maakt van precriptive analytics is Bol.com. Door gepersonaliseerde informatie te gebruiken, krijg je producten te zien die volledig toegespitst zijn op jouw profiel.
Het begrip ‘kunstmatige intelligentie’ kennen we al. Een volgende stap die steeds verder aan terrein wint, is ‘machine learning’. Waar kunstmatige intelligentie geen voorspellingen doet, ontdekt machine learning patronen en voorziet wat er gaat gebeuren. Verder biedt machine learning de mogelijkheden om informatie beter te filteren en goede en slechte data te onderscheiden. Het systeem leert en redeneert zelf en geeft ons inzicht en doet ons mogelijkheden aan de hand, die we zelf niet uit onze gegevens kunnen halen.
Machine learning neemt beslissingen op basis van data en voorspelt waar de klant behoefte aan heeft. Machine learning gaat oneindig veel nieuwe en spannende mogelijkheden brengen, die eenvoudige en vaak saaie menselijke handelingen overbodig maken.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bedrijf als Netflix, wat ons kijkgedrag analyseert en ons (met matchpercentages) erbij voorschotelt wat we nog meer kunnen zien.
Heeft uw bedrijf ook behoefte aan nieuwe inzichten en mogelijkheden? BI-ON-FOCUS denkt graag met u mee. We geven in gepersonaliseerde dashboards meer inzicht in uw processen en klantgedrag, zodat u nieuwe stappen kunt zetten die uw bedrijf nog efficiënter en klantgerichter maken. We komen graag bij u langs.
Uw data levert u gegarandeerd nieuwe inspiratie op!