business intelligence
In deze nieuwsbrief vertellen we graag over onze werkzaamheden. Zo helpt Bart-Jaap één van zijn eerste klanten bij de overstap tussen programma's en heeft Pieter-Jan één invultemplate opgezet voor één van zijn klanten. Ook vertellen we u hoe u sales potentie op de relatiekaart in Synergy kan tonen. 

Overstap van Navision naar Microsoft Dynamics Business Central

De allereerste klant van Bart-Jaap, Le Duc in Stellendam, is per 1 januari 2022 gemigreerd van Navision 2009 naar Microsoft Dynamics Business Central. Destijds was hij betrokken bij de pakketselectie voor Le Duc. De stap naar een volwaardige food-oplossing bleek toen te groot, waardoor we ervoor gekozen hebben om zelf standaard Navision te implementeren van onder de vlag MySolutionStore. Deze software heeft al die tijd goed gefunctioneerd maar in de afgelopen 10 jaar is Le Duc aanzienlijk gegroeid, waardoor het noodzakelijk was om voor een volwaardige food-oplossing te kiezen!

Rapportages omzetten naar de nieuwe ERP software

Per 1 januari maakt Le Duc nu gebruik van de Foodware oplossing van Aptean. Dat is een flinke stap. Veel van de bestaande rapportages zijn in de nieuwe opzet nog steeds wenselijk om het juiste inzicht te krijgen in onder andere productieperformance en prijsontwikkelingen. In de afgelopen maanden heeft Bart-Jaap de rapportages omgezet naar deze nieuwe ERP software.

Bij dit omzetten kwamen verschillende zaken kijken! De bestaande rapportages, die hoofdzakelijk ook door Bart-Jaap in de afgelopen jaren gemaakt zijn, moesten omgezet worden naar de nieuwe ERP oplossing. De datastructuur van Foodware is in de basis gelijk aan die van de oude Navision oplossing, maar veel functionaliteit is daaromheen anders opgezet of was eenvoudig weg niet voorhanden in de oude versie. Productiestuklijsten en bewerkingsplannen zijn bij Food bedrijven van een heel andere orde dan bij Non-Food productiebedrijven. Vanwege de kennis van Bart-Jaap van de organisatie en het productieproces, kon hij vrijwel zelfstandig de rapportages omzetten, zodat de projectleider zijn tijd en energie in die periode volledig kon geven aan het implementatieproject

Het gebruik van Power Query

Daarnaast is ook een rapport ontwikkelt waarmee een aantal kwartalen vooruit de marge ontwikkeling gesimuleerd kan worden. Door sterk stijgende energie- en grondstofkosten was dit een zeer noodzakelijk inzicht. De ontwikkeling van de inkoop- en productiekosten in combinatie met de wijzigingen in verkoopprijzen worden in dit rapport volledig doorgerekend. Dit rapport, maar ook alle andere rapporten zijn vooralsnog volledig gemaakt met Power Query in Excel. Dit geeft de eindgebruiker van die rapportages alle vrijheid om zelf met de gecalculeerde resultaten verder te rekenen. Bovendien kunnen deze query’s, gegevensmodellen en calculaties in een latere fase “met-een-druk-op de-knop” geïmporteerd worden in PowerBI voor verdere analyses en grafische weergaven.

Tenslotte: in deze opdracht zien we opnieuw dat 100% standaardrapportages vrijwel onmogelijk is. Anderzijds zijn rapportages, als ze goed gestructureerd opgezet zijn, uitstekende uitgangspunten voor andere projecten die gebaseerd zijn op deze Microsoft Business Central oplossing. De komende maanden willen we dan ook als BI-ON-FOCUS een uitgebreide set aan templates gaan ontwikkelen die snel een eenvoudig inzetbaar zijn bij andere bedrijven die gebruik maken van Microsoft Business Central (al dan niet in de Food).  

Foto Le Duc

Uitzendbranche beschikbaarheid opgave nieuwe kandidaten

In de nieuwsbrief van november vorig jaar, berichten wij over een nieuw project waarmee Pieter-Jan was gestart. In opdracht van de relatie van onze opdrachtgever Axians zijn er al verschillende onderdelen gefaseerd uitgerold naar productie en wordt er door Yource al flink gebruikt van gemaakt.

In deze nieuwsbrief willen wij een onderdeel belichten waar nu aan wordt gewerkt. In het recruitmentproces wordt door de recruiters bij de kandidaten die gereageerd hebben op een vacature, opgevraagd op welke dagen ze voor het project beschikbaar zijn. In de huidige situatie gebeurde dit middels 41 verschillen formulieren waarvan de inhoud handmatig in het systeem moest worden ingevoerd. Dit hebben wij terug gebracht tot één invultemplate waarbij de data automatisch wordt ingelezen.

De recruiter hoeft alleen maar de kandidaat gegevens in te vullen en de tijden voor de verschillende dagen waarop een kandidaat beschikbaar is.

Afbeelding medewerker gegevens

Omdat het blad beveiligd is kan de recruiter alleen de cellen invullen die hij/zij ook daadwerkelijk mag invullen. Hij/zij kan dus eenvoudig met de “Tab” toets door de verschillende cellen heen springen. Middels validaties wordt de recruiter erop gewezen als hij/ zijn een fout maakt bij het invoeren. Ook krijgt hij/ zij een invoerbericht te zijn wanneer een cel wordt gemarkeerd die ingevuld dient te worden zodat hij/ zij kan zien wat er van hem/haar verwacht wordt.

Zoals in het voorbeeld onderstaand waarbij een recruiter een tijd invult die buiten de openingstijden van het project liggen.

Of zoals in onderstaand voorbeeld waarbij een cel rood kleurt wanneer er niet aan een voorwaarde wordt voldaan. In dit geval geeft de recruiter op maandag te weinig beschikbaarheid op immers de kandidaat moet per dag minimaal 3:15 uur beschikbaar zijn.

Afbeelding voorwaarden

Of nog een voorbeeld waarbij de recruiter in het totaal te weinig uren opgeeft. In onderstaand voorbeeld geeft hij/zij in totaal 10 uur op terwijl er volgens contract minimaal 32 uur moet worden opgegeven.

Afbeelding uren

Wanneer het blad volledig is ingevuld wordt er “onder water” een tabel gegenereerd. Bij het opslaan van de template in het plaatsingsdossier van de kandidaat, wordt de content uit deze tabel automatisch weggeschreven op daarvoor bestemde velden in het recruitment programma.

Hebben wij u interesse gewekt na het lezen van deze nieuwsbrief en bent u ook op zoek naar meer automatisering in uw organisatie? Neem dan contact met ons op middels onderstaande button. Wij helpen u graag verder op weg!

Sales potentie tonen op de relatie kaart in Synergy?

Zodat u Accountmanagers tijd overhouden en dus nog meer omzet kunnen scoren! 

In de vorige nieuwsbrief schreven wij een stukje over het hebben van een goede klantrelatie voor uw accountmanagers. In deze nieuwsbrief gaan we daar nog iets dieper op in want wat als uw accountmanager nu eens eenvoudig kan zien op de relatiekaart of zijn relaties veel of weinig sales potentie hebben. Hiermee kan hij voor zijn verschillende klantgroepen namelijk beter marketing bedrijven en gerichte marketing brieven versturen en houden ze tijd over die ze kunnen gebruiken om nog meer omzet te realiseren. Wie wil dat nu niet!

Voor één van onze relaties hebben we dit mogelijk gemaakt en hieronder kunt u kort lezen hoe zit werkt. Neemt contact met ons op als u hierover meer informatie wilt.

Op de relatiekaart hebben we een nieuw vrij veld toegevoegd waarmee de accountmanager kan aangeven hoeveel sales potentie deze klant heeft.

Middels een dropdown menu kan hij/zij eenvoudig uit een lijst selecteren welk potentie level deze relatie heeft.

Relatiekaart drop down

Maar wat als dit veld nu eens automatisch wordt gevuld basis van de gefactureerde omzet van de afgelopen twee jaar?

Voor onze relatie maakte wij dit mogelijk door gebruik te maken van Trigger and Validation Manager. We halen met een taak één keer per maand de totaal gefactureerde omzet per relatie op (in dit specifieke geval komt dit uit de applicatie Exact Globe) en kijken we binnen welke bandbreedte deze valt volgens onderstaande tabel

TVM

De waarde uit de kolom potentie schrijven we vervolgens weg in het veld op de relatiekaart.

Omdat we dit hebben mogelijk gemaakt kan een accountmanager heel makkelijk selecties maken in Synergy waarna hij gerichte acties kan nemen zoals het versturen van marketing campagnes.

In de volgende nieuwsbrief gaan we nog een stapje verder. Wilt u weten hoe? Abonneer u dan op onze nieuwsbrief

Heeft u ook specifieke wensen op CRM gebiedt en maakt u gebruik van Exact Synergy Enterprise, dan zitten wij voor u klaar en gaan we samen met u bekijken hoe wij uw sales team een boost kunnen geven.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Meer berichten

Nieuwsbrief maart
Geen categorie

Nieuwsbrief maart 2022

In deze nieuwsbrief vertellen we graag over onze werkzaamheden van de afgelopen tijd! Pieter-Jan vertelt over een nieuw ontwikkelde tool om zicht te houden op openstaande offertes en Bart-Jaap heeft zich bezig gehouden met een manier om prijslijsten te importeren! Lees meer over onze werkzaamheden.

Lees meer »

Een gedachte over “Nieuwsbrief februari 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *